Maskoten Blåtand blev en del av ett historiskt sportarrangemang

Vejle kommun ville främja staden och dess deltagande i världens största cykellopp, Tour de France. Det resulterade i maskoten ‘Blåtand’.

Vejle Kommunes Tour de France-maskot Blåtand

’Blåtand’ - Vejle bys maskot i forbindelse med Tour de France 2022.

Det är sällan världens största cykeltävling kommer till Danmark och de danska vägarna. Men när Tour-rutten 2022 offentliggjordes kunde danskarna för första gången se fram emot att uppleva Tour de France på dansk mark. Bland annat i Vejle.

Med Vejle som startstad för den tredje etappen i världens tuffaste cykellopp visste man att allas ögon skulle riktas mot staden; från inbitna cykelfans och sportintresserade turister, till internationell sportpress och kommersiella intressenter.

Det var därför som Vejle Kommun ville ha en maskot med en dansk prägel som kunde skapa uppmärksamhet, samhörighet, stämning och leenden – och positiv publicitet för hela kommunen.

Maskotten Blåtand står foran trappe sammen med Tour de France-direktøren Christian Prudhomme

Maskotten ’Blåtand’ med bl.a. direktøren for Tour de France, Christian Prudhomme (tv).

Maskotten Blåtand giver hånd til Tour de France-direktøren Christian Prudhomme

Selv ikke løbsdirektøren for Tour de France kunne modstå ’Blåtand’.

’Blåtand’ – som är namnet på Vejle stads maskot för Tour de France 2022 – skapades genom et tätt samarbete mellan Vejle Kommun och Ibsens Fabriker.

Det som önskades var en maskot med ett iögonfallande utseende och positiv närvaro, som skulle kunna promota Vejles deltagande i Tour de France under en lång period innan etappen – både offline och online – samt interagera med cykelfans och åskådare på själva tävlingsdagen.

Maskoten Blåtand på tour