Det finns dem som går stora omvägar, när de kan se att det finns några som håller undersökningar nere på gatan. Andra vägrar blott att starta ett samtal när de går förbi. Därför var det viktigt att göra något till Center för Ludomani, som gav grunden till att starta ett samtal.
De två meter höga statyerna (som vi tillverkat två stycken) var det perfekta blickfång och en ultimativ icebreaker, eftersom centrumets ansikten utåt hade deras budskap i form av skraplotter med råd mot ludomani.
Ålborgarna stannade till, och det delades ut skraplotter i stor mängd. Det är ett unikt kampanjelement.
VIRAL EFFEKT VID BLICKFÅNG
Det essentiella med rigtig bra blickfång är att folk stannar till. De avbryter deras ärende inne i stan för att observera. Det ger Center för Ludomanis ansikten utåt chansen att komma i kontakt med dem.
När det fungerar optimalt, delas det också ute på sociala media.
Vi upplever gång på gång att fysisk blickfång, i form av statyer och figurer, gör stor succé på medier som Instagram. Så man behöver inte tänka på online marketing för att göra succé på nätet.
"Med våra två meter höga ”spelfåglar” fick vi massor med uppmärksamhet från folk på gatan, som skulle beundra och röra vid de stora fåglarna. Vi har varit jättenöjda med processen och inte minst det fina resultatet, som kom från vårt samarbete med Figurfabrikken."
Maja Lundgren, Projektledare vid Raffinaderiet
UNDERSÖKNING
84% UPPMÄRKSAMMADE SPELFÅGLARNA.
54% FÖRSTOD KAMPANJENS BUDSKAP.
Har du också behov för att väcka uppsikt ute i gatubilden?
Kontakta oss