Viralt maskotkoncept

Lejonet Leo fick en stor och ordentlig make-over.

En maskotfigur kan var en riktigt stor hjälp för marknadsföringen av ett brand. Det kan göras på många olika sätt. Men sällan såsom FCK gjorde det.

Lejonet Leo blev huvudpersonen i en ordentlig viral marknadsföring med flera tusentals views på YouTube. Det är Bamsefabrikken mycket stolta över att ha varit en del av.

FCK-maskotten skulle relanceras med ett nytt utseende. I den anledningen gjordes det 5 avsnitt som visades ute på YouTube. Avsnitten visade Leos resa från ett deprimerat lejon fram till den ultimativa sportsmaskotten och stämningsskaparen.

På resan möter Leo både Zuma, Remee och Dolph. Videoklippen gick snabbt viralt. Klicka här för att se alla avsnitten av Leos fantastiska historia.

Kändisar flockas runt leo

FCK har lagt ner mycket jobb på nystarten av Köpenhamns älskade sportsmaskot. Det är något som ger resultat. De flesta danskarna kände redan till Leo innan, och om de inte gjorde det förut, så gör dem det säkert nu. Det kännetecknar en äkta maskot och publikfavorit.

Därför är det så viktigt att göra ett ordentligt, fokuserat arbete när man tar fram en maskotfigurs universum. Det är det som FCK har gjort.

FRÅN GULDFESTEN

En maskotfigur är en fantastisk representant för ett fotbollslag. Barnen förknippar maskotten med upplevelsen i Parken, där Leo underhåller.

Tilbaka till
case översikt

Fotbollsmaskottar skapar stämning vid hemmamatcherna och engagerar fansen. Har du ett maskotkoncept som du tänker på?

Kontakta oss!