Klubbkoncept STÄRKER BANDET TILL KLUBBENS FANS I OB

När publiken träder in på arenan i Odense, får dem mera än bara en fotbollsmatch. Med en stor utomhus reklamballong, formad som klubbens speltröja och en uppdatering av klubbens maskot, har OB markerat deras framtida klubbkoncept klart och tydligt och de är redo till att leverera minnesvärda upplevelser!

Maskotten Victor kommer tillbaka till OB, och är en av flera åtgärder för att skapa ett närmare band till klubbens fans med en uppdaterad klubbkoncept.

Fotboll är mera än sport
För många fans handlar fotboll om mycket mera än bara sport. Det handlar om lokal stolthet, enighet och oförglömliga upplevelser. Det har Odense Boldklub och huvudsponsorn Albani, i samarbete med Ibsens Fabrikker, valt att omfamna och arbeta in i bollklubbens visuella identitet.

Visuell identitet
Många anser, att en visuell identitet definieras med en hemsida eller en trycksak. Vi vill påstå att visuell identitet är mycket mera – Det handlar om de visuella medel som, till exempel, en idrottsklubb använder för att skapa dragningskraft, tillhörighet, lojalitet och stolthet bland fans och åskådare.

Mera udd och kamplust
Victor har under flera år varit en tiger, precis som en maskot från Ibsens Fabrikker, men det vilda djuret blev för tamt. Den nya maskoten utstrålar mera kamplust och udd – kvaliteter som den avgående maskoten inte längre hade med sig på arenan.

Lokal stolthet
Med den lokale bryggeriet Albani tillbaka som klubbens huvudsponsor har två av Fyns mest välkända brands igen gått ihop för att leverera underhållning som varje funbo kan vara stolta över. Reklamballongen är ett perfekt visuellt verktyg för att vända huvuden och göra lokalbefolkningen uppmärksamma på budskapen.

Uppblåsbar blickfång för ditt produkt mitt i centrum vid events.

"Maskotter riktar sig ofta till yngre fans. Katten Victor riktar sig däremot till en bredare publik, eftersom han har samma värderingar som kännetecknar det nya OB. Katten Victor är modig och fräck. Han har tagit oss med storm."

Jack Jørgensen, Kommersiell direktör
Video - DET ÄR EN NY KATT I STAN

En Victor att ta med hem
För att föra klubbens identitet hela vägen in i supportrarnas hem, valde OB också att få Victor gjord som en reklamnalle. Hos Ibsens Fabrikker är vår främsta uppgift att göra nallebjörnen till en nära reproduktion av klubbens maskot.

Processen startar, precis som vanligt, med att göra en prototyp, som ska godkännas och användas som bas för den efterföljande massproduktionen.

I det här fallet är prototypen tillverkad på bakgrund av bilder på maskot i full storlek. Victor-nallen är naturligtvis klädd i en OB spelaruniform, och som alltid ser vi till att nallebjörnen tillverkas enligt CE-standard, och slutprodukten är CE-märkt innan den levereras till kunden.

Med Victor nallen träffade vi helt rätt till OB’s förväntningar redan vid den första prototypen, som resulterade i en efterföljande produktion av nallebjörnar som nu är på väg att bli ett fast minne om förhållandet till klubben hemma hos fotbollsfansen och deras barn.