MASKOT OCH NALLAR INTERAGERADE MED CYKELFANS

Till Euroroad17 var Bikey det officiella ansiktet utåt. Herning Kommun samarbetade med Ibsens Fabrikker omkring den cykelglada hunden, som gjordes till maskot och nallar.

En maskot är mycket mera än bara en kostym. Den hjälper till med att skapa ett universum, som kan hållas vid liv före, under och efter ett arrangemang. Till exempel som nallebjörnar, med en central placering.

Det är fallet med Bikey, som Herning Kommun och Ibsens Fabrikker står bakom. Bikey var maskot för EM i landsvägscykling 2017. Upp till mästerskaperna användes Bikey för att värma upp till arrangemanget, där interaktionen med fans och åskådare kom i första hand. På nätet, sociala media och ute på gatan gjorde plyschansiktet folk påminda om, att Euroroad17 var på väg.

Så kunde åskådarna identifiera sig med både maskot och nallar som intog EM. Bikey gjordes nämligen både stor och små.

2.000 små Bikey’er såldes som nallebjörnar och som gåvor till de bästa ryttarna. Därmed finns Bikey i flera olika former. Det ger ett komplett universum, när man kombinerar det med de sociala media, där han dominerar på #euroroad17.

Tilbaka till
case översikt