Kan du ikke se røgsignalerne fra fabrikken i Pandrup - tilmeld dig e-post. Her får du de nyeste nyheder indenfor blikfang fra fabrikkerne. Lige i din elektroniske brevsprække.
LIVFULL REKLAMFIGUR SKAPAR IGENKÄNNINGseffekt
Är det inte dem från reklamfilmerna?
Har du lust att skapa igenkänning på ett kreativt och livfullt sätt? Då ska du läsa här. Det var nämligen precis det som Arla gjorde med Kærgården-maskotten, som är en omkringgående croissant.
Idén är lite tokig. Men det är ofta de tokiga idéerna som fungerar. Arla har haft stor succé med att använda deras reklamfigur som maskot ute i detaljhandeln. Det skapar ett led mellan en reklamfilm och den verkliga världen. Reklamfiguren är känd från de traditionella reklamfilmerna ”Bröd älskar Kærgården” – se exempel här nedanför.
Samma effekt kan du få genom att skapa en fysisk figur, baserad på ert reklamuniversum. Kunderna reagerar, delar på sociala media och pratar med varandra om upplevelsen. Och interaktionen med kunderna är något av det starkaste som finns i reklamvärlden.
Reklamvideo
Möt ett välkänt namn
Men du behöver inte skapa igenkänningseffekten genom att använda exakt samma figur från de aktuella reklamerna. Det är också en möjlighet att väcka upp ett gammalt ansikte från produkternas branding och förpackning.
Det är en uppenbar idé att använda en reklamfigur som Matilde i reklam. Hon har givit namn till massor med Arla-produkter. Folk känner redan till henne. Därför ger det en mycket stark effekt, när dem möter henne i verkliga livet ute i detaljhandeln.
En reklamfigur som maskot ger också karaktären en personlighet, som artisten i kostymen använder. Det skapar en reaktion, när kunden vid ett senare tillfälle står framför en Matilde-produkt. Igenkänningen fungerar alltså båda hållen.
Med en detaljerad maskotkostym i hög kvalitet kan du också säkra nya sätt att se er produkt på. Det kan göras med vad som helst – produkten eller karaktären. Croissanten eller flickan från kakaomjölken.