Tips för att bygga en effektiv monter till mässor
Det finns många sätt att bygga upp en monter eller försäljningsstånd, men du måste ha koll på vad som ska utgöra er bas inför ett evenemang – och hur ni använder rekvisita.
Men vad behövs helt praktiskt innan du är redo att bege dig ut på evenemang och mässor? Det kan göras på alla nivåer, och det är företaget självt som sätter budget och ambitionsnivå.
Det viktigaste är dock hur rekvisitan används. En storslagen och uppseendeväckande mässmonter säkerställer varken besökare eller kunder om du och dina kollegor inte använder den på rätt sätt. Bestäm er alltså för vad som rent fysiskt behövs innan ni byter ut kontoret mot större ytor och fler människor. Ta beslutet baserat på den strategi och det tillvägagångssätt ni tar med er utanför dörrarna.
På Ibsens Fabrikker har Peter Ibsen designat och producerat uppseendeväckande objekt i över 10 år. Många mässmontrar och iögonfallande rekvisita har alltså tagits fram ur fabriksanläggningarna genom åren. Peter Ibsen tror på att ett starkt budskap kan spridas på alla möjliga sätt – och till budgetar i alla storlekar.
“En budget under 10 000 kronor kan räcka till en specialgjord storballong. Den väcker uppmärksamhet och påminner besökarna om var du befinner dig. Det ger en riktigt bra möjlighet att visa och berätta varför du är där och varför folk ska besöka dig,” förklarar han.
Ska det krävas lite mer och vill du spendera pengar på mer än att bara anmäla din närvaro, är nästa steg mycket uppenbart. Med en budget på omkring 25 000 kronor rekommenderar Peter Ibsen att titta i riktning mot figurers värld. En maskot.
“Det nästa steget är en maskotfigur. Den kan interagera på mässor och vid mässmontern. En vandrande version av en produkt är extremt populär. Den kan dela ut prover eller animera till deltagande i tävlingar. Därför är det ett populärt val för företag som ska utanför dörrarna,” säger tillverkarens expert på uppseendeväckande objekt.
Vi har alltså fått några exempel på olika investeringar inför ett arrangemang. Den ena drar blickarna till sig, medan den andra hjälper dig att komma i kontakt med människor. Men det finns också den praktiska lösningen som särskilt gynnar företaget som ofta är på språng.
“50 000 kronor räcker till en hel, uppblåsbar mässmonter. Det handlar om ett mobilt kontor som lätt kan monteras, transporteras och sättas upp. Det gör det mycket enklare att resa som företag och ändå ha en hållbar plats att mötas med kunder och affärskontakter på de arrangemang man deltar i,” säger Peter Ibsen.
Budgeten kan gå ännu högre, och möjligheterna utesluter inte varandra. Det finns en mängd sätt att sätta ihop en kreativ och uppseendeväckande mässmonter. Det kan kombineras med reklamartiklar, gåvor, glasfiberversioner av produkter och mycket mer.
MEN KOM IHÅG!
Dina behov kan variera från andra företags. Tänk alltså på vad ni vill uppnå med ert deltagande på mässan eller vid ett arrangemang.
Sätt upp målen och gå igenom hur ni kommer att uppnå dem. Därefter handlar det om att sätta ihop de rätta elementen för att nå hela vägen till toppen.
E-post dine spørgsmål
til vores indbakke.
Vi svarer oftest indenfor 1 arbejdsdag.
Alle spørgsmål er velkomne.