Så här skapar du riktad uppmärksamhet på mässor
Att fånga uppmärksamheten på en mässa kräver tydliga budskap och riktad kommunikation. Här ser vi hur du kan optimera din mässupplevelse genom att fokusera på det rätta budskapet för din målgrupp.
Ett bra exempel på en företagare som har spridit sitt budskap på flera försäljningsarrangemang är Kristoffer Glerup. Han står bakom säckstolsjätten SACKit, som med tiden har fått ett brett utbud av produkter i sitt sortiment. Men det suddar inte ut kommunikationen när SACKit är på mässor.
“Vi har börjat delta i vissa arrangemang med enskilda produkter eller flera montrar. Vi gör det ibland, eftersom vi har erfarit att ett stort antal produkter kan förvirra folk. Om vi delar upp det, finns det färre saker att fokusera på. Det blir enklare för dem,” säger Kristoffer Glerup.
SACKit har alltså valt att köra flera röda trådar med olika montrar i vissa fall, där de visar upp sina produkter. Företaget har också med sig de rätta elementen när det ska fokuseras på något specifikt.
“Vår uppblåsbara setup använder vi för att sälja och marknadsföra våra högtalare. Så när vi tar med den är det med tydligt fokus på den delen av vårt sortiment. Det finns olika målgrupper, och det riktar sig mot en av dem,” säger SACKit-direktören.
Det finns en mängd intressanta arrangemang på öppna ytor varje år.
Här kommer företag från alla branscher ut för att antingen sälja produkter eller skapa uppmärksamhet om något helt specifikt. De exakt samma reglerna gäller som både Christian Guldager och Kristoffer Glerup arbetar efter.
Den enda skillnaden är att det kan göras ännu större. Budskapet kan blåsas upp flera meter högt, och gesterna kan visuellt bli ännu större. Betra som en möjlighet att attrahera uppmärksamhet och göra en starkare insats för att sprida det budskap som du har bestämt dig för att sprida.
Nu har du kommit ut ur kontoret. Ditt område är optimerat och uppställt. Men arbetet är långt ifrån klart. Resultaten är fortfarande långt borta. Därför kommer Christian Guldager från Kursuslex med ett sista råd som genomsyrar hans mångaåriga filosofi bakom försäljningsarrangemang och nätverkande.
“Många håller sig tillbaka och får inget ut av sin medverkan. De sitter ner genom hela arrangemanget. De saknar kontakten. Här måste man vara bra på att komma ut och ta kontakt med människor utan att verka för aggressiv,” säger Christian Guldager från Kursuslex.
DET LÄRDE VI
-Skilj dig från det medelmåttiga – annars kommer du ingenstans.
-Begränsa er visuella insats till ett eller några få budskap.
-Dela eventuellt upp era produkter och arbeta från flera montrar.
-Använd inte företagsnamnet som rubrik på mässmontern.
-Arbeta efter exakt samma regler för arrangemang som hålls utomhus.
-Ta kontakt – sitt inte ner och titta.
E-post dine spørgsmål
til vores indbakke.
Vi svarer oftest indenfor 1 arbejdsdag.
Alle spørgsmål er velkomne.