Så skapar du rätt kontakt på mässor.

Det finns många sätt att nå ut på. Men det krävs vissa specifika saker för att du ska lyckas med att komma i kontakt med rätt personer på ett evenemang.

Skapa kontakt vid mässor.

”Föreställ dig att du köper en dyr resa till ett dyrt hotell i Malaga. Men du vet inte vad ni ska göra när ni kommer fram. Ni åker bara dit. Så här hanterar allt för många dessa evenemang.” Så inleder vår expert när det handlar om kommunikation utåt och kontakten med människor. Tony Evald Clausen har mycket erfarenhet av att optimera den allra första kontakten du tar, särskilt genom Salgspiloterne, som han är en del av.

Poängen med Malaga-analogin är att planen måste vara organiserad och genomtänkt innan du kommer fram. Det ska beslutas i god tid, och alla dina kollegor måste vara medvetna om vad som händer.

Ni måste fungera som ett team. Bestäm när pauser ska hållas. Ta pass så att det inte är samma personer som ständigt är på golvet. Det ger energi. Ha också koll på var pauserna ska hållas – för det ska helst inte vara vid er monter eller försäljningsområde. Få även ordning på vad ni har för mål och vad som ska uppnås. Tony Evald Clausen rekommenderar att ni som företag i förväg har koll på vilka som deltar på en mässa – och därmed kan planera för att få kontakt med specifika individer som kan vara relevanta för er.

”Den stora utmaningen är att bestämma sig för mentaliteten innan man ens är där. Det kräver att man har ett mål. Bestäm er för vem ni ska få kontakt med och hur ni vill göra det. Sätt till exempel namn på några som ni gärna vill prata med,” säger han.

Det är inte bara de större sakerna som måste vara på plats. Den övergripande strategin för att nå ut bör vara koordinerad, fokuserad och optimerad. För att prestera så bra som möjligt har vår expert från Salgspiloterne några grundregler som är guld värda att ta med ut på golvet.

Skapa kontakt på mässor

Strategin måste alltså vara på plats.

Företag som är mycket erfarna i mässhallar har oftast perfektionerat sin strategi. Ett bra exempel är Kristoffer Glerups SACKit, som vi tidigare har stiftat bekantskap med.

”Vår strategi har ändrats otaliga gånger. Vi lär oss hela tiden hur vi kan göra det på bästa sätt och hur vi bäst kommer i kontakt med folk,” förklarar direktören.

Men den strategi som SACKit har kommit fram till är faktiskt ganska enkel. Den passar perfekt in i den strategi som Tony Evald Clausen skisserar för oss.

”Vi är mycket proaktiva på mässor. Det handlar om att dra in folk. Så vi frågar dem direkt om de vill följa med och titta på våra produkter,” förklarar Kristoffer Glerup.

Insatsen slutar inte där för SACKit. Vid vissa evenemang skickar de ut sitt SWAT-team. Det består av anställda som är särskilt utbildade för att ta kontakt med förbipasserande och arbeta tillsammans om företagets strategi. Det är ett exempel på en mycket dedikerad strategi för mässdeltagande som många företag kan inspireras av.

En annan strategi som är populär och effektiv är gåvor. Använd små reklameartiklar eller företagsgåvor för att imponera på potentiella kunder eller säkerställa att de kommer ihåg ert företag. Gåvan bör kunna kopplas till ert företag på något sätt, vare sig det är företagets logotyp, namnet på en reklameartikel eller en mer kreativ lösning. På så sätt blir ert varumärke en del av en kontorsmiljö. Så glömmer man er inte så lätt.

Det handlar också om värdet. Tony Evald Clausen rekommenderar att ni tar med er två olika typer av kundgåvor till folk.

”Det ska finnas både dyrt och billigt merchandise. Ha några små saker med till dem som inte nödvändigtvis är i er målgrupp. Det kan kosta er två eller tre kronor. Sedan finns det den dyrare swag som ska ges till de helt rätta personerna. Det ska helst vara till de personer som ni på förhand har bestämt er för att ni vill ha kontakt med. Det kan kosta 100 eller 200 kronor,” föreslår Tony.

Reklamartiklar för giveaways

Det finns inte bara värde i att er målgrupp kommer ihåg ert företag. En person i målgruppen pratar troligen med andra som kan vara intressanta för er. Därför är samtalet om ert merchandise lika mycket värt som själva gåvan till den enskilde.

”Han går ut med den här dyra gåvan och berättar för andra var den kommer ifrån. Det drar folk till er. Men det ska inte delas ut till alla och envar. Folk måste förtjäna det. De ska stå hos er en stund och höra om produkterna. För människor drar andra människor till sig. Om folk redan står på varandras nackar vid er monter, kommer andra att se vad som händer,” säger Tony Evald Clausen.

Det kan alltså vara en fantastisk idé att ha med små gåvor. Om de används på rätt sätt. Om ni lyckas med det är ni verkligen på rätt väg. Det skapas kontakt, och samtalen har inletts. Överväg eventuellt om era reklameartiklar och gåvor kan användas i en tävling. I så fall finns det en säker metod.

Se till att dra lotter om priserna vid en bestämd tidpunkt senare under dagen. Det gör att besökarna kommer tillbaka till er monter.

När ni har kontroll på att nå ut fysiskt till folk, så kika mot skärmen. Arbetet med sociala medier spelar en stor roll i vardagen för de flesta företag. Ta med er den erfarenheten utanför kontoret och använd samma verktyg vid evenemang.

”Naturligtvis ska man använda sociala medier. Det är kö till maten, toaletterna och så vidare. Där använder folk sociala medier. Så ha en anställd dedikerad till att göra uppdateringar på sociala medier som Facebook och LinkedIn. Berätta vad som händer,” säger Tony från Salgspiloterne.

Reklamartiklar för giveaways

Vad lärde vi oss?

-Var förberedd och lägg en plan i förväg.

-Koordinera er strategi eller plan med kollegorna.

-Bestäm er för en mentalitet och ett mål.

-Använd sociala medier för att sprida ert namn på mässan.

-Kom ut på golvet – ta kontakt med folk och ställ öppna frågor.

-Stå inte i klungor större än två, eftersom det inte visar öppenhet.

4. november 2018