Stärk ditt budskap och dra folk till din mässmonter.

Det är bara de bästa budskapen som sticker ut. Det krävs mycket för att du ska skilja dig från det mediokra - och här är nyckeln.

Uppblåsbar mässmonter

Du känner igen känslan om du tidigare har satt dina fötter i en hall med en hav av deltagare. Skylten står överallt, och de har alla ett budskap till dig. Intrycken flödar in, och det finns mycket få budskap som verkligen fångar intresset. Om er uppsättning och tillhörande ögonfång är bland det mediokra, så fungerar det helt enkelt inte. Konkurrensen är för stor för medelmåttighet och dåliga försök att få uppmärksamhet.

Därför måste ni utrusta er mässstånd med tydliga linjer som går igenom och kan överskugga andra intryck – både visuellt och kommunikativt. Det grafiska aspekten måste ha en röd tråd som är meningsfull. Ni måste visa varför ni är närvarande – och vad ni kan erbjuda.

”Ett bra stånd fungerar på samma sätt som en bra annons. Det måste finnas ett tydligt budskap. Det kan finnas mer än ett, men det bör helst inte vara mer än ett par stycken. Du måste kunna avkoda budskapet direkt,” slår Christian Guldager från Kursuslex fast.

Reklamskepp som blickfång.

Ni måste alltså ha klargjort ert budskap innan mässan. Det kräver brainstorming, ping-pong internt bland kollegorna och en dedikerad insats inför evenemanget. Ni måste alla vara medvetna om vad ni har kommit för att berätta på mässan, och det ska framgå tydligt av er mässstånd och medtagna ögonfång. Annars är det slöseri med pengar. Det är en strategi som få företag tar till sig på mässor. Och det är ett tydligt misstag.

”90% av mässstånd har företagsnamnet som rubrik. Men vad säger det? Varför är det intressant för gästen? Gör budskapet klart istället för att reklamera för företagets namn. Då vet folk varför de ska stanna hos er,” säger Christian Guldager.

Ett klart budskap och en röd tråd i den grafiska designen kan förenas på många sätt. Kombinationen kan sträcka sig över en rad olika objekt och fysiska lösningar. Men oavsett vad är budskapet den absoluta kärnfrågan – oavsett det praktiska syftet med de objekt du medtar och ställer upp som en del av din mässstånd.

Speciellt designad mässstånd.

Ett bra exempel på en företagare som har spridit sitt budskap på flera försäljningsevenemang är Kristoffer Glerup. Han står bakom säckstolsgiganten SACKit, som med tiden har fått ett brett sortiment av olika produkter. Men kommunikationen blir inte suddig när SACKit är på mässor.

”Vi har börjat delta i vissa evenemang med utvalda produkter eller flera stånd. Vi gör det ibland eftersom vi har märkt att en lång rad produkter kan förvirra folk. Om vi delar upp det så finns det färre saker att fokusera på. Det blir enklare för dem,” säger Kristoffer Glerup.

SACKit har alltså valt att använda flera röda trådar med olika montrar eller stånd i vissa fall, där de visar sina produkter. Företaget har även de rätta elementen med sig när fokus ligger på något specifikt.

”Vår uppblåsbara setup använder vi för att sälja och marknadsföra våra högtalare. Så när vi tar med den är det med tydligt fokus på den delen av vårt sortiment. Det finns olika målgrupper, och det är riktat mot en av dem,” säger SACKit-direktören.

Det handlar alltså om att identifiera budskapet och få ut det. Det behöver inte bara göras på mässor. Det finns ett hav av intressanta evenemang på öppna ytor varje år.

Kämpa ballon som blickfång.

Det lärde vi oss:

-Skilj dig från det medelmåttiga – annars kommer du ingenstans.

-Begränsa er visuella insats till ett eller ett fåtal budskap.

-Dela eventuellt upp era produkter och arbeta från flera stånd.

-Använd inte firmanamnet som rubrik på mässmontern.

-Arbeta efter exakt samma regler vid utomhusevenemang.

-Ta kontakt – låt bli att sitta ner och titta.

28. oktober 2020